Круглий стіл "Інклюзивна освіта: розвиток талантів дітей із особливими потребами"
11 квітня 2016 року відбувся обласний круглий стіл «Інклюзивна освіта: розвиток талантів дітей із особливими потребами». У житомирському обласному центрі науково-технічної творчості учнівської молоді згуртувалися практичні психологи, учителі-асистенти, соціальні педагоги, керівники психологічної служби, методисти, представники громадських організацій із районів і міст Житомирської області, аби актуалізувати питання теперішньої інклюзивної освіти та поділитися досвідом, як спілкуватися з дітьми з особливими потребами, навчати і розвивати їх.
Наталія Шикирава, практичний психолог, методист науково-методичного центру управління освіти, зауважила на своєрідному «дуалізмі». Це означає, що, з одного боку, педагоги сприймають інклюзивну освіту позитивно, однак із іншого – варто визнати, що чимало вчителів не готові до такої педагогічної практики. Нині упровадження інклюзивної освіти в Україні відбувається зі складнощами: не вистачає спеціалістів із відповідною освітою, бракне знань, програм, науково-методичної літератури, звісно, матеріальної підтримки держави, особистісні фактори – це все й інше зменшує ентузіазм. Тож Наталія Миколаївна оцінює ситуацію реалістично: «Якщо ми зустрінемося з вами в цій аудиторії через 30-40 років, то, справді, тоді у нас усе буде гаразд».
Марія Левченко, директор загальноосвітньої україно-італійської школи «Всесвіт», разом із, як вона каже, своєю педагогічною командою вбачає, що часу, необхідного на повноцінний розвиток інклюзивної освіти в нашій державі, потрібно менше – 5-10 років, адже позитивні зрушення, напрацювання й успіхи є, зокрема, у школі «Всесвіт». Тут нині діє 8 інклюзивних класів, у яких навчається 14 дітей із особливими потребами. Марія Петрівна представляє відеозаписи творчих і спортивних досягнень таких учнів на різноманітних заходах і конкурсах, зокрема і міжнародних. Пані Марія зазначає, що такі відеозаписи важливі передусім дітям, адже вони приносять їм радість, підвищують їхню самооцінку. Педагог наголошує, що «дуже важлива рання допомога щодо розвитку таких дітей, коли вони ще не так бояться».
Тетяна Рясновська, учитель-дефектолог Центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів Житомирської міської ради, представила і розповіла, як працює такий центр. Тут діти мають можливість спілкуватися один із одним, набувають побутових навичок, лікуються, отримують реабілітаційні послуги (психолого-педагогічна, соціально-побутова, фізична реабілітація, заняття з логопедом, дефектологом). «Звичайно, працювати складно, але водночас просто, коли навчитися самому відчувати таких дітей серцем. Діти з особливими потребами спонукають самого учителя бути винахідником», – каже Тетяна Миколаївна.
Сніжана Кісішвілі, голова громадської організації «Діти сонця», поділилася з учасниками заходу інакшими враженнями, переживаннями, досвідом – материнськими. Поява в житті самої Сніжани Миколаївни сонячної дитини, доньки Вероніки, стала одним із важливих приводів заснувати громадську організацію «Діти сонця». «Я не згодна, щоби мою дитину закрили від світу. Такі діти не потребують жалю, а потребують підтримки», – запевняє мама.
Організатор заходу – Людмила Золотюк.