Семінар-практикум керівників ракетомодельних гуртків 2017
За зміненим в 1975 і 1989 роках кодексу ФАІ відбувся поділ ракетопланів на категорії та класи, в залежності від сумарного імпульсу двигунів і стартової маси. Класів стало п'ять, а з 2001 року - шість, також були уточнені вимоги в кожній категорії. Сьогодні наша розмова - про категорії ракетопланів S4 - моделей планерів з прискорювачем. Вона поділяється на п'ять класів. Найбільш популярний клас S4A - чемпіонатних.
Технічні вимоги до даних спортивним «снарядів» такі: мінімальна стартова маса - 18 г., максимальна - 60 г.. В польоті двигун має відокремлюватися від моделі тільки в контейнері і приземлятися на стрічці (мінімальний розмір її - 25x300 мм) або парашуті площею понад 4 дм2. Якщо ця умова не дотримується - політ вважається не заліковим. З моменту зародження моделей ракетопланів дана категорія завжди виділялася великою кількістю схем і конструкцій.
Саме в ній постійно йде пошук оригінальних технічних рішень, саме в ній є місце для творчої думки моделіста-конструктора. Говорячи про моделі ракетопланів S4, можна виділити три основні схеми, за якими сьогодні будують спортивні «снаряди» цієї категорії. Перша - моделі так званої «літакової» схеми. З будови ракетопланів, зовні схожих на літак, бере початок розвиток моделей даної категорії.
Мабуть, тоді ракетомоделісти відчували деякий вплив авіації - раз потрібно мати стійке планування, то треба будувати модель за класичною схемою, що називається, «літаковою». Але треба визнати, що сьогодні подібна схема літальних апаратів майже не застосовується. Основна причина - велика ймовірність отримання нульової оцінки за зліт. Дуже часто судді не оцінюють такий старт, оскільки на зльоті використовується аеродинамічна підйомна сила. Ракетники наполегливо шукали шляхи вдосконалення стартових характеристик своїх ракетних планерів.
Так, в 1972 році А.Гаврілов (м. Краснозаводск) розробив модель ракетоплана з поворотним крилом вздовж фюзеляжу. Моделіст С.Морозов (г. Елекстросталь) в 1974 році запропонував крило, консолі якого перед стартом складалися до центроплану, відводилися в хвостову частину, виконуючи роль стабілізатора, а після спрацьовування вишибного заряду МРД займали необхідне положення для планування. У 1982 році на Всесоюзних змаганнях була представлена оригінальна модель ракетоплана, розробниками якої стали спортсмени під керівництвом тренера В.І.Мінакова.
Саме дана конструкція моделі ракетоплана задовольняла всім технічним вимогам даної категорії: могла здійснювати вертикальний зліт (в межах 30° від вертикалі), стійко планувати, володіла невеликою масою і, отже, низьким навантаженням на крило. На багатьох змаганнях виступали спортсмени з такими ракетопланами. Були успіхи і невдачі. Але робота тривала, моделісти-конструктори удосконалювали свою спортивну «зброю».
Даного класу моделей ракет, а саме F4A і був присвячений семінар-практикум керівників ракетомодельного гуртків Житомирської області, який був проведений 27 вересня 2017 року на базі КПНЗ "Обласний центр НТТУМ" В роботі семінару взяли участь 8 керівників ракетомодельного гуртків області. Були представлені Пулинського район, місто Новоград-Волинський, місто Житомир, Житомирський район, Коростишівський район. Цілі та завдання семінару-практикуму виконані! Учасники семінару-практикуму залишилися задоволені.К
Координатор проекту Твердий І.О.