Творчий звіт гуртка "Літературна творчість"
Другий рік поспіль у житомирській школі № 36 учні збираються на заняттях гуртка «Літературна творчість», щоби писати.
Діти об’єдналися навколо «поезії, літератури, мистецтва, власної творчості, художньої майстерності, неповторності, прагнення творити, віри у власні сили, спроби власного пера, вміння слухати маленькі шедеври товариша і бажання прочитати власні творіння», зазначає у передмові до першої збірки художніх творів учнів «Поетична вітальня “Власне перо”» керівник гуртка, учитель світової літератури Надія Повшедна.
З авторами та вчителем зустрілися на святковій презентації творчості гуртка 20 травня у школі № 36. А потім спілкувалися про літературну творчість.
Владислава Александрова навчається у шостому класі, пише вірші з п’ятого і сама схожа на красиву героїню з казки: витончені риси обличчя, спокійний настрій на ньому, довге світло-сонячне волосся, огорнуте тонким чорним обручем. Однак для портрета фотографуватися не хоче. Каже, не любить цього.
Створювати вірші заохотила вчитель Надія Повшедна. «Мені більше подобається писати вірші, – розповідає Владислава про свою творчість. – Їх легше писати. Люблю писати про природу, її розкішність. Мені цікаво спостерігати за природою. Можу пройтися галявиною – і потім написати вірш». Для віршування Владислава має спеціальний зошит.
Дев’ятикласниця Анна Красноперова пише і прозу, і лірику. Любить читати і співати. «Творча діяльність мене захоплює. Коли я пишу вірші, я просто злітаю до небес, стаю щасливою», – відповідає Анна на запитання, навіщо їй писати. Анна хоче стати лікарем, який усе одно не пориватиме з мистецтвом.
Припускаю, що, мабуть, на заняттях гуртка не завжди просто писати вірш утомленим після уроків. Анна м’яко заперечує: «Надії Євгеніївні вдається направити нас на таку думку, щоби вірші почали писатися».
Улюблену художню форму разом із керівником гуртка знайшов колоритний учень дев’ятого класу Богдан Дрозд. «На задану тему писати скучно, невесело. Надія Євгеніївна показала сонети Шекспіра. Сонети Петрарки мені не так подобаються, як сонети Шекспіра. Узагалі англійський сонет – саме те. Відтоді тільки те й роблю, що пишу сонети». Щоправда, Богдан випробовує свої творчі сили ще й у музиці.
Із Надією Повшедною спілкуюся у кабінеті світової літератури: «Діти кажуть, що тут їхня муза», – переповідає вчитель. Саме у цьому класі учні збираються писати твори.
«Але спочатку ми знайомилися з художньою літературою, – розповідає Надія Євгеніївна. – Зокрема, дізнавалися про поетичні жанри. Наприклад, що за вірші бейти, хоку, рубаї, акровірші, сонети… А потім крок за кроком самі почали створювати вірші.
Спершу дітей брав сумнів, а чи будуть власні вірші. Проте вірші таки написалися. Тоді в очах авторів з’являлися радісні іскорки, правда, Юро?», – звертається Надія Євгеніївна до одного з учнів.
У гуртку учні пишуть і прозу: «Уже склалася ціла папка казок», – дістає казкову папку пані Надія, гортає. Свої казки багато учнів оформили як самвидавчі книжечки. Впадають в око назви деяких творів: «Чому заєць усіх боїться?» або «Пригоди Дракона Орагона і хлопчика-нехочухи».
Наприкінці бесіди ставлю філософське питання про значення гуманітарної, літературної освіти і для кожної людини зокрема, і ширше – для суспільства. Чи оминули би нас політичні, соціальні, економічні кризи, якби більше переймалися культурою, мистецтвом. «Своїм учням я цитую слова Василя Сухомлинського: “Література – найголовніший у школі предмет із людинознавства”», – відповідає Надія Повшедна.
P/S/ Поетична збірка авторів гуртка «Поетична вітальня “Власне перо”» доволі різноманітна. Пропонуємо і Вам прочитати деякі вірші з творчих набутків учнів.
Восени все золотаве:
Луг, дерева, жовті трави.
Асьогодні в снігу віти.
Довго грають в сніжки діти.
Але завтра вже весна.
До побачення, зима.
Влада Александрова, 6 клас
Ви живете без цілі в білім світі?
Тоді ви, наче ляльки, ниттю оповиті.
Поставте ціль! І йдіть до неї твердо.
Відчуйте боротьби прекрасні миті.
Дмитро Кулида, 9 клас
Я людську жорстокість викину в смітник,
Заміню на чесність й доброти квітник.
Анастасія Одинець, 11 клас
Чорні ворони
Сидять на авто.
Глибока ніч.
Діма Шевченко, 6 клас
Цінуй ти кожну свою днину,
Бо рік іде в одну годину.
Грета Боцюн, 11 клас
Я намалюю сонце і траву.
Я намалюю небо і машину.
Я намалюю дім, в якім живу,
Я намалюю щастя безупинне.
Діма Федорець, 6 клас
БЕЙТИ
Мов ніжні звуки ллються з флейти,
Із двох рядків формують бейти.
І східна лірика прадавня
Зняла з повік нам темні ставні […]
Надія Повшедна, учитель світової літератури, керівник гуртка «Літературна творчість»